• Vonk maakt vuur | vernieuwer van bedrijfsconcepten

Emotioneel betrokken bij een merk

Unilever neemt De Vegetarische Slager over

Ik had geen idee dat ik emotioneel zo betrokken kon zijn bij een merk. Ik kocht het merk omdat ik er in geloofde, hun verhaal klopte voor mij, ik vond ze inventief en creatief, duurzaam omdat ze een misstand in de wereld verhelpen, een knettersterke Why hebben, missie-gedreven zijn i.p.v. geldgedreven, een voorbeeldfunctie hebben, en door hun ‘zijn’ zorgde ze voor ontregeling bij de gevestigde orde.

Ja, zo moet een merk voor mij zijn. Het zou zomaar een vriend kunnen zijn. Een vriend is voor mij iemand die ik vertrouw en waar ik van houd. En nu is er iets gebeurd waardoor de liefde met het merk ernstig onderkoeld is geraakt. Hij heeft iets gedaan waardoor ik het vertrouwen ben verloren. Hij heeft zich verkocht aan een nieuwe vriend die veel meer kan bieden dan ik, namelijk geld. En met geld kan hij zijn wereldwijde ambitie realiseren.

Ik hoor mensen zeggen dat het een verstandige keuze van hem is. En voor een deel kan ik daar zelfs in mee gaan. Maar waarom voelt het dan allemaal zo verkeerd? Het druist in tegen alles waar ik in geloof. Het is een keuze van het hoofd en niet van het hart. Als ik nu voor het vega-schap sta, kies ik weer met mijn verstand. En dat zegt dat ik rekening moet houden met mijn portemonnee. Mijn hart had gekozen voor mijn ‘vriend’.

Kirsten Vonk – Vonk Maakt Vuur