• Vonk maakt vuur | vernieuwer van bedrijfsconcepten

Van concurreren naar betekenisvol ondernemen

Wat als een supermarkt niet meer hoeft te concurreren op prijs? Of helemaal niet meer hoeft te concurreren? Dat er geen boeren meer in een spagaat hoeven te zitten, dat er geen hartverscheurende taferelen nodig zijn om een stuk vlees op je bord te krijgen en dat er geen vliegladingen exotische voeding meer geïmporteerd hoeven te worden.

Hoe zou het zijn als een supermarkt een betekenisvol doel zou hebben. Zoals die van Tony met z’n slaafvrije cacao. Of Vandebron die een volledig duurzaam energienet als missie heeft. Wat als je als supermarkt, ik noem maar even wat, de farmaceutische industrie overbodig wilt maken? Dat je met de hele keten schone voeding en inzicht levert waarmee mensen zichzelf gezond kunnen houden. De winst zit hem in het realiseren van de missie. En juist deze missie zorgt voor omzet. Ben benieuwd wat zorgverzekeraars hiervan zouden vinden.

Wat zou er gebeuren als we kinderen meegeven dat het heel normaal is om een positieve bijdrage te leveren met je werk of je bedrijf? En wat heeft meer toekomst; prijs of betekenis?

Kirsten Vonk – Vonk Maakt Vuur