• Vonk maakt vuur | vernieuwer van bedrijfsconcepten

Concurrentie wordt samenwerken

Concurrentie is een angst van waaruit de ander geen omzet wordt gegund omdat je het zelf wilt hebben. Er gaat een hoop energie zitten in het beter zijn dan de ander. Het zorgt voor wantrouwen, competitie en egoïsme.

Wat zou er gebeuren als je met je ‘concurrenten’ een gezamenlijke missie hebt? Bijvoorbeeld slaafvrije cacao aanbieden (samenwerking Chocolonely en Delicata).

Iedere aanbieder behoudt z’n eigen identiteit, smaak, productie, strategie, communicatie, etc. De combinatie van deze missie en de identiteit zorgt ervoor dat je afnemers krijgt die hier specifiek voor kiezen.

In de nieuwe economie hebben bedrijven een ‘geloof’.  De founder ziet iets in de wereld gebeuren dat hem/haar raakt en hij heeft hier ook een oplossing voor waarin hij sterk gelooft. De Vegetarische Slager zag enorme dierenleed in de bio-industrie en had daar een oplossing voor. Idem voor Tony Chocolonely. Deze bedrijven hopen dat hun concept zoveel mogelijk wordt gekopieerd waardoor ze eerder hun missie kunnen realiseren.

De winst bij deze bedrijven zit niet in geld maar in hun missie; slaafvrije cacao en de bio-industrie overbodig maken. Het is deze missie die voor omzet gaat zorgen.

Kirsten Vonk – Vonk Maakt Vuur